DSB Banekvarter Langenæs - under udvikling
DSB indgår byudviklingssamarbejde om rekordstort areal i Aarhus
Over 300.000 kvm nedlagt baneareal i Aarhus skal forvandles til byområder, når DSB indleder et joint venture med investorer. Der er tale om DSB’s hidtil største frigivelse af baneareal i Aarhus.
Sammen med arkitekterne fra Cebra kaster DSB sig ud i at omdanne tidligere banearealer centralt i Aarhus til blandede boligkvarterer i størrelsesordenen 191.000 kvm med tilhørende grønne områder på ca. 126.500 kvm. Projektet bærer navnet Banekvartererne, fremgår det af en pressemeddelelse fra 1927 Estate. Områderne vil blive frigjort i løbet af syv-otte år i takt med, at de eksisterende IC3- og IC4-togsæt erstattes af de nye landsdækkende IC5-tog.
Se høringssvaret her...
Søren Beck-Heede, adm. direktør hos DSB Ejendomsudvikling beskriver udviklingsområderne som ”historisk vigtige arealer for Aarhus”. ”Sammen med borgerne, gennem styrket tidlig borgerinddragelse, Aarhus Kommune og andre vigtige aktører, tror vi på, at visionerne kan realiseres, således de adskilte bydele bliver sammenhængende, natur og fodboldbane områder bevares, samt nye blandede boligområder skabes med liv og puls,”
Til Børsen fortæller Søren Beck-Heede, adm. direktør hos DSB Ejendomsudvikling, at der er tale om det hidtil største areal i Aarhus, som DSB over de kommende ti år vil frigive til joint venture-samarbejde med kapitalstærke investorer. Her vil det statslige togselskab – ligesom i Jernbanebyen i København – eje 50 pct. ”Overskuddet vil komme DSB til gode og understøtte togdriften. For os handler det om at generere nogle penge, så vi bliver mindre afhængige af statsstøtten,” lyder det fra Søren Beck-Heede. Siden adskillelsen fra Banedanmark tilbage i 1999 har DSB frasolgt grunde for omkring 5 mia. kr., og dertil kommer byudviklingssamarbejder. Aarhus Kommune har endnu til gode at vende tomlen op eller ned til byudviklingen på de pågældende arealer. Parterne forventer en kommunal afklaring i starten af næste år.